1/26/2009

Diaper stash


My recently arrived diapering stash. We used the plastic disposable stuff when T was a baby, but hopefully we’ll get a hang on some of these cloth diapers this time around. I don’t know what’s happened in-between, but cloth diapers didn’t even occur to me the last time I was pregnant. Or after she was born for that matter. I guess I was into bein’ green and everything back then also, but (thankfully) a lot has happened since then – I’ve changed, learned more about being green, thinking more about our choices and how it affects us and the planet. So – we’re definitely moving forward.

I have kind of mixed feelings about the diapering right now. First of all – the more I think of and read about the disposables; the enormous amount of mostly plastic landfill – literally a ton of diapers pr. child – that takes about 500 years to decompose... The thought of wrapping your kids reproductive organs in non breathable plastic for 2-3-4-5 years, all the chemicals involved to make the diapers feel “dry” even after hours and hours… Well, the list goes on. Right now I cannot believe that this didn’t hit me with T. Or with myself a little earlier (I’ve used cloth pads for a few years now, and I love it).

But I have no idea if it is going to work for us. Is it going to be a lot more work? Are they going to leak all over the place? Can we adjust to the thought of doing laundry on a more regular basis instead of collecting huge amounts and then having to wear different coloured socks because nothing else is clean? (Get the idea?) Yes, we’re that kind of people. But I guess it has to change now or else this cloth diaper idea will be a very short lived and smelly business. I’ve bought three bamboo (so much better than cotton in so many ways) fitted diapers, one all-in-one organic cotton, twenty organic cotton flat fold diapers and some other “stash” to try out. And I just love the wetbags from Planet Wise. Pretty pretty. I’ll have to knit and buy some wool soakers as well.

And to take this even a little bit further (some say a little bit too far), I’m thinking of trying “family cloth”. Yes, that’s apparently what it’s called and I don’t know why. Let me explain. Basically it is wiping your behind with cloth instead of paper after doing your business. I’ve been thinking about it for a while, but now seem like a good time to try it out, since we have to wash diapers anyway. The main thing about using cloth instead of toilet paper is of course to use less paper – less disposables. And it is better for our skin. Another good thing for us is significantly reducing the amount of paper in our compost toilet. Most of the stuff in there is actually paper, and it takes quite a while to decompose. And it makes the process slower… Well, nuf’ details about that. We’re doing cloth for pee and paper for poo. And paper for guests of course.

Ideally I’d make the wipes myself (cutting old t-shirts or cotton flannel into squares and hemming…). Ideally I’d even make the diapers myself, but I’m not quite there at the moment. Maybe one day…

Or maybe I’ll make those wipes anyway. I mean, seriously…

3 comments:

Demeter said...

Jeg tror det vil gå heløt fint jeg, for vi er også slik at vi må gå med umake sokker og ganske rare truser fordi det ikke er noe som er rent, hehehe. Men det gikk veldig fint med tøybleier, for det var artig å vaske tøybleier, så de fikk "førsteretten". Gled deg, det er kjempegøy:D Og jeg var også redd for lekkasjer og slikt, men det har ikke vært noen enorme lekkasjer, bare at ullbuksa ble litt fuktig noen ganger. Og skal du bruke en del brettiser så anbefaler jeg deg å kjøpe brillebukser, da slipper du bæsjelekkasjer på ullbuksa *erfart*

Alt i alt, det var ingen verre lekkasjer enn det man får med vanlig papirbleier. Det var mindre bæsjelekkasjer oppover ryggen hvertfall.

Kos deg sier jeg, og ikke stress. Jeg hadde ikke trodd jeg skulle synes tøybleier var artig, men det ER det faktisk :D

therese said...

Vi brukte tøybleier på begge ungene, og hadde ulike erfaringer. Førstemann sluttet jeg med etter en stund, fordi han lakk tiss igjennom. Det var med nøstebarn-bretteteknikken. Jeg prøvde igjen et par mnd senere, da med en annen bretteteknikk - rett og slett avlang firkant. Det krever derimot at ungen er blitt litt større en spedbarn.
Andremann gikk som smurt - ingen problemer med lekking i det hele tatt.
Men som blomstermamma sier, bruk brillebukser (fikk dem dødsbillig på sparkjøp før, men nå har de dem visst ikke lenger) og rispapirinnlegg. Skal du ha lanolinbukser, så strikk dem som går litt nedpå låret. Da unngår du lekkasje og bæsj på avveier.
Ang family cloth, høres det ut som en god ide, men med voksenbæsj er vel problemet ecolibakterier..? Og det er jo der mesteparten av papiret går med, det brukes forsvinnende lite til tiss her i huset. Og da lurer jeg på om det er noen vits, liksom..

Bjørk said...

Ja, jeg har hørt om den "nøstebarn" brettingen og at den ikke er like bra som "konvoluttbrett"... Vi får bare prøve oss frem. Har ingen brillebukser dog - jeg hadde håpet å bruke snappi, men hvis det ikke funker så vet jeg det ligger en del brillebukser på Fretex her...

Jeg er ikke spes redd for ecoli må jeg si - du tenker på eventuell smitte i forbindelse med vask? Jeg har ikke sjekka så mye rundt det, men jeg *tror* man generelt er alt for redd for sin egen dritt rett og slett, og at det skal ganske mye til å bli syk. Jeg tenker at hovedproblemet mest er psykologisk. Desuten er det nok større fare på et offentlig toalett enn her hvor vi hovedsakelig er tre stk.

Men jeg tenkte å bruke det til tiss først og fremst, for her i huset går det faktisk en god del papir til det... *host*...